05.11.2019 | 01:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Co potřebujete vědět o elektromobilitě

Mirek Matyáš je technik, konzultant, obchodník a hlavně nadšený elektromobilista. Elektromobilem již najel přes 100 000 elektrických kilometrů. O zkušenostech s provozem elektromobilu, nabíjením a dalších zážitcích na cestách se dozvíte z rozhovoru s Kateřinou Krajňák, organizátorkou odborné konference Čistá mobilita v chytrých městech.

Co podle Vás brání většímu rozvoji elektromobility u nás? A co by pomohlo?

Záleží na tom, co elektromobilitou myslíte. Poslední dobou se stále častěji setkávám s názorem, že elektromobilita „to jsou hlavně ty elektromobily, rychlonabíječky a dotace“, nebo „taková hračka pro ty bohaté, na kterou se skládají ze svých daní ti chudší.“

Jestliže ale uchopíme elektromobilitu komplexně a přidáme k tomu bateriová úložiště, hybridní fotovoltaickou elektrárnu a malé inteligentní walboxy – pak začne elektromobilita dávat smysl a to nejenom ekologický, ale hlavně ekonomický.

Většímu rozvoji elektromobility v ČR pak brání hlavně nedostatek elektromobilů a jejich finanční nedostupnost. To by se však mělo za pár měsíců změnit.

Je aktuálně na trhu dostatečná nabídka elektromobilů, které nabízejí běžnému řidiči podobný komfort jako auta se spalovacím motorem?

V současné době je na našem trhu všeobecně nedostatek elektromobilů. Realita je taková, že vzhledem k nařízení EU většina výrobců čeká s prodejem až na začátek roku 2020. Osobně si myslím, že v dubnu 2020 již bude nabídka solidní a za rok 2020 by měl počet elektromobilů na našich silnicích poskočit o 100 %. Bude to však zlomový rok pro celou EU.

Co se týče komfortu, záleží na tom, co si kdo pod tímto pojmem představí. Elektromobily jsou vzhledem k obchodní politice mnohých výrobců dodávány většinou v těch nejvyšších výbavách. Vyhřívaná sedadla, LED světlomety, Line asistenty, parkovací asistent, tempomat, vyhřívaný volant, vyhřívané přední sklo, mnohé z toho bývá u elektromobilu standardem. Cestování elektromobilem tedy bývá velmi pohodlné a od klasického spalováku je jízda naprosto tichá a neunavující. Zvlášť na kratší trasy – 100 až 200 km je elektromobil skvělý. Trasu Praha–Ostrava je samozřejmě pohodlnější jet vlakem.

Jste známý tím, že si svůj elektromobil nabíjíte doma sám. Jak to funguje? Jaké výhody nebo nevýhody skýtá vlastní dobíjení? A je domácí dobíjení ta nejlepší varianta pro uživatele elektromobilů?

Funguje to tak, že přijedu k domu, vystoupím z auta – v jedné ruce brašnu s notebookem. Druhou rukou vezmu kabel, který je napevno připojen k walboxu, jeho konec strčím do auta a jdu domů.

Celé to „zastrčení“ netrvá ani pět sekund – žádné zdržování. Odměnou za těch pět sekund je to, že když přijdu ráno k autu, mám vždy „plnou nádrž“. Prakticky celý den se tak dá jezdit bez dalšího nabíjení – prostě pohoda.

Navíc nyní testujeme bateriové úložiště, jehož základem jsou použité baterie ze starých elektromobilů. Výsledky jsou zatím skvělé, a to jak technicky, tak i ekonomicky. Podrobné grafy, parametry i ekonomiku Vám nachystám na konferenci 14. listopadu 2019, která proběhne v rámci veletrhu e-Salon na výstavišti PVA Expo Praha-Letňany.

Ukazuje se, že elektromobilita, jejíž součástí je RD, elektromobil, HFVE a bateriové úložiště, začíná dávat ekonomický smysl i v současné době. A to ceny všech komponent tohoto systému neustále klesají.

Co se týče variant nabíjení elektromobilu, nejlepší je nabíjet elektromobil tam, kde parkujete. Je jedno, jestli přes den v práci, nebo přes noc doma. Vše se dá nastavit tak, aby se Vám elektromobil bezpečně nabil.

Jedním z mých velkých omylů v elektromobilitě bylo to, že jsem myslel, že budu muset doma vybudovat nějaké rychlé nabíjení. Rychlonabíječku, nebo alespoň 3 x 32A – aby byl elektromobil neustále nabit a připraven k jízdě. I když měsíčně najedu něco mezi 4000 a 5000 kilometry – dnes je to tak, že doma nabíjím tím nejnižším možným proudem (5A) a bohatě mi to stačí, a má to i jiné výhody. Však to sami uvidíte na konferenci v grafech.*

Kateřina Krajňák, B.I.D. services, s. r. o., manažer konference Čistá mobilita v chytrých městech.

Obrázky:

Na úspěšnou premiéru veletrhu čisté mobility e-Salon 2018 naváže na výstavišti PVA Expo Praha-Letňany druhý ročník. Foto archiv/e-Salon

O zkušenostech se svým elektromobilem hovoří Miroslav Matyáš

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down