Vývoj jde nezadržitelně kupředu snad ve všech oborech lidské činnosti a dvojnásob to platí v rámci elektromobility. Nové elektrické vozy nabízejí zájemcům nejen stále větší akumulátory, jež zaručují výrazně delší dojezd, ale díky výkonnějším dobíjecím stanicím i rychlejší možnost jejich dobití.
Flexibilita především
Koncept Kia Smart Charging, se kterým přišla jihokorejská automobilka Kia, má za cíl nabídnout uživatelům ještě více flexibility při dobíjení elektromobilu a snížit tak i jejich provozní náklady. Energie přitom zdaleka nemusí proudit pouze tradičním směrem ze sítě do akumulátoru, ale také opačně. Elektromobil pak v podstatě funguje jako obří powerbanka, která může napájet třeba i celý dům nebo vyrovnávat výkyvy přenosové soustavy.
S příchodem EV9 bude například klasické plánované dobíjení, při němž si uživatel musel ručně nastavovat dobíjení na určitý čas, aby využil mimošpičkové sazby za elektřinu, překonané. Technologie V1G pro jednosměrný přenos energie ze sítě do elektromobilu tento proces zcela zautomatizuje. V praxi to znamená, že elektromobil si bude umět sám optimalizovat přenos energie tak, aby na jedné straně snížil zatížení energetické soustavy a na straně druhé šetřil peněženku uživatele.
Ze spotřebiče zdroj
Ještě zajímavější vývoj je v oblasti opačného toku energie, tedy směrem z vozidla. Značka Kia u modelů Niro EV a EV6 už ve standardní výbavě nabízí technologii V2L (Vehicle-to Load, vozidlo vs. spotřebič), která umožňuje z akumulátoru elektromobilu napájet běžné elektrické spotřebiče od rychlovarné konvice, televize, chladničky přes počítač, elektrický gril až po osvětlení ve stanu nebo na chatě. Nedávno představené elektrické SUV EV9 vedle této funkce nabídne další tři technologie: V2B/V2H (Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home, vozidlo vs. dům / vozidlo vs. domácnost) a V2G (Vehicle-to-Grid, vozidlo vs. elektrická síť).
Vrchol technologie
Vrcholem je pak technologie V2G, která umožňuje EV9 vracet energii přímo do energetické sítě.
Má-li jeden elektromobil dost energie pro napájení jedné domácnosti, co kdyby se jich do sítě připojily tisíce? Taková virtuální elektrárna by již měla dostatečný výkon napájet po omezenou dobu třeba i celou obec. Díky této technologii by mohly elektromobily přispět svou troškou do mlýna k vyřešení přechodu na bezuhlíkovou energetiku tak, jak s tím počítají plány Evropské unie.
Vyrovnává nestabilitu
Obnovitelné zdroje energie, ať již fotovoltaika, nebo větrné elektrárny, mají jednu velkou nevýhodu v podobě jejich nestability. Někdy prostě slunce nesvítí a vítr nefouká, ale po elektrické energii je v daný moment stejná, nebo vyšší poptávka. V takových případech je nutné síť stabilizovat, a to buď flexibilními záložními zdroji, nebo různými systémy pro ukládání přebytků vyrobené elektřiny. „Poskytnutím svého akumulačního úložiště budou moci majitelé moderních elektromobilů snížit své provozní náklady. Prodejem elektřiny v době, kdy je jí nedostatek a síť potřebuje stabilizovat, za ni totiž získají výhodnější cenu,“ podotkl Jakub Řehounek, MECA business development manager společnosti KIA Czech.
Důležité dobíjení
Kromě rozvoje technologií pro obousměrné dobíjení nepodceňuje Kia ani rozvoj dobíjecí infrastruktury. V rámci regionálních podniků se společnou majetkovou účastí chce Kia například do roku 2030 vybudovat 30 000 nových rychlodobíjecích míst. Pokračuje také v budování rychlodobíječek ve své dealerské síti. Pro usnadnění dobíjení u veřejných stanic svým zákazníkům nabízí aplikaci a s ní spojenou univerzální dobíjecí kartu Kia Charge.
/red/
Foto: Chytré technologie pro konektivitu a dobíjení nové generace Kia/Archiv Kia