S blížící se topnou sezonou tak roste riziko poruch i zbytečných nákladů. Pravidelný servis kotlů a spalinových cest je klíčový nejen pro bezpečnost, ale i pro nižší náklady na vytápění a ohřev vody. Podle aktuálního průzkumu E.ON realizovaného prostřednictvím panelu Instant Research agentury IPSOS doporučené pravidelné roční kontroly kotle však značná část domácností zanedbává - přestože šest z deseti lidí ví, že jejich vynechání může vést k požáru nebo otravě oxidem uhelnatým.
Každoroční servis plynového zařízení provádí jen 60 % domácností. Alarmující je, že 14 % lidí se o revizi nestará vůbec. Nepravidelnost kontrol je výrazně častější u mladších lidí oproti lidem v předdůchodovém věku. „Nepravidelný servis kotlů může vést nejen ke snížení účinnosti zařízení, ale i vyššímu bezpečnostnímu riziku – zejména riziku požáru, výbuchu nebo otravy oxidem uhelnatým. Zanedbání kontrol může mít navíc dopad i na pojistné plnění v případě nehody,“ upozorňuje Lukáš Paur, vedoucí energetických řešení pro domácnosti společnosti E.ON.
Bezpečnostní rizika v případě zanedbání kontrol vnímá 6 z 10 dotázaných. Téměř polovina se pak obává, že v případě nehody může hrozit snížení nebo ztráta pojistného plnění. Překvapující je i fakt, že 29 % respondentů vnímá jako riziko pokuty od úřadů, což v případě každoroční prohlídky plynového kotle neplatí a ukazuje to na fakt, že lidé se v této problematice hůře orientují.
Majitelé nemovitostí mají zákonnou povinnost provádět každoroční revizi spalinových cest. Tu si uvědomuje 70 % respondentů, ale dodržuje ji jen 51 %. Téměř 30 % provádí revizi jednou za dva roky nebo na ni občas zapomene a pětina ji neřeší vůbec. „Revize spalinových cest je ze zákona povinná, ale mnoho lidí si to buď neuvědomuje, nebo nemá systém, jak si termíny pohlídat,“ doplňuje Lukáš Paur. Povinnost si častěji uvědomují vysokoškoláci (74 %) než lidé se základním vzděláním (52 %). Ve velkých městech je podíl prováděných revizí nižší než v menších obcích.
Revize? Jen čtvrtina domácností
Služby dodavatelů energií mohou revize a kontroly hlídat za zákazníky. Pouze 26 % lidí využívá těchto služeb svých dodavatelů energií. Třetina respondentů o těchto službách neví, 29 % preferuje vlastního technika a jen 14 % lidí volí levnější tarif bez dodatečných služeb. Jen 10 % dotázaných uvedlo, že jeho dodavatel takovou službu nenabízí.
Společnost E.ON už více než pět let nabízí produkt Komplet plyn, který zahrnuje pravidelné kontroly kotlů v ceně dodávky plynu a za příplatek i revizi spalinových cest smluvním technikem. V rámci produktů Komplet plyn E.ON zákazníkům aktivně nabízí termíny návštěv techniků a hlídá jejich opakování. Službu využívá 75 % zákazníků, kteří mají plynový kotel a balíček se servisem v ceně a realizoval tak několik desítek tisíc výjezdů techniků k revizím.
„Jen ve výjimečných případech se setkáváme s tím, že by lidé měli svého technika a službu od nás nechtěli, i když jí mají v ceně,“ doplňuje Petra Kohoutová, vedoucí řízení servisních zakázek společnosti E.ON a dodává, že zhruba polovina klientů si nechává udělat obě prohlídky najednou – kontrolu kotle i revizi spalinových cest.
Od letošního roku rozšířila společnost produkty i pro majitele fotovoltaických elektráren a tepelných čerpadel. Produkt Komplet elektřina pro soláry nabízí fixovanou cenu elektřiny na dva roky, pravidelné kontroly zařízení,nonstop havarijní linku, dálkový monitoring a snímkování termokamerou. Obdobně funguje produkt Komplet elektřina pro tepelná čerpadla. „U řešení na míru nekončíme instalací panelů na střechu nebo tepelného čerpadla vedle domu. Víme, že je potřeba myslet i na následný servis, protože jde o investice na desítky let,“ dodává Lukáš Paur.
/zr, zdroj: E.ON/