Spolková vláda Německa schválila Národní vodíkovou strategii (NVS) v červnu 2020. Strategie má vytvářet spolehlivý rámec pro investice do výroby, přepravy a využití zeleného vodíku. Také podporuje silnou mezinárodní spolupráci. Implementace NVS je průběžný proces, při kterém je úspěšnost opatření zapotřebí monitorovat a provádět rychlou optimalizaci. Tímto úkolem je pověřeno řídící vodíkové středisko – Leitstelle Wasserstoff. Vodík má mít využití zejména v lodní a letecké, těžké silniční, železniční a autobusové dopravě, ale také v těžkém průmyslu.
Výtah z článku, který vyšel v časopise Energie 21 č. 4/2022.
Politická podpora vodíkovému hospodářství se celosvětově nesmírně posiluje. Přes třicet národních vodíkových strategií slibuje až 400násobný nárůst instalované kapacity zeleného vodíku mezi lety 2020 a 2030. Zelený vodík možná bude konkurovat ‚šedému vodíku‘, vyráběnému ze zemního plynu, ve výhodných regionech už do roku 2025 při ceně kolem 1,5 USD/kg H2.
Pokroky v implementaci NVS: První zpráva zahrnuje období od poloviny roku 2020 do konce roku 2021 a představuje jak strategické cíle, tak i možné indikátory pro sledování jejich plnění. Pokrok je sledován pomocí sedmi strategických cílů:
- Cíl 1: Regulační rámec pro nárůst trhu s vodíkem je vytvořen: Spolková vláda v současné době pracuje na změnách bilančních a certifikačních systémů i jednotných standardů udržitelnosti a přenáší tuto problematiku do diskusí na mezinárodní úrovni.
- Cíl 2: Výrobní kapacity na zelený vodík a jeho deriváty v Německu jsou budovány: Zmíněným osvobozením od příplatků na obnovitelné energie byla odstraněna hlavní nákladová bariéra pro náběh zeleného vodíku.
- Cíl 3: Infrastruktura pro vodíkové hodnotové řetězce, včetně vodíkových plnících stanic se buduje: Dodatkem EnWG byl pro provozovatele vodíkových sítí vytvořen regulační vstup, zajišťující spolehlivé plánování investic než bude k dispozici evropský rámec.
- Cíl 4: Konkurenceschopnost zeleného vodíku a jeho derivátů se zlepšuje: Současné ceny zeleného vodíku brzdí rozběh trhu s vodíkovými technologiemi. Zvláště vůči fosilním palivům musí zelený vodík posílit svou konkurenceschopnost.
- Cíl 5: Nasazením vodíku došlo k pokroku při dekarbonizaci v dopravě a průmyslu: V dopravě nachází vodík využití zejména v oborech, které jsou obtížně elektrifikovatelné, například v lodní a letecké, těžké silniční, železniční a autobusové dopravě. V roce 2021 již bylo předloženo 25 slibných projektových záměrů.
- Cíl 6: Německo je stalo předním poskytovatelem v oblasti technologií výroby a aplikací zeleného vodíku: Výzkum, vzdělávání a inovace jsou klíčovými předpoklady k zajištění dlouhodobého úspěchu u vodíkových technologií a etablování Německa jako jejich předního poskytovatele.
- Cíl 7: Mezinárodní spolupráce (uvnitř i mimo EU) u dovozu zeleného vodíku a vývozu vodíkových technologií je navázána: Rozhodující pro zabezpečení Německa dodávkami zeleného vodíku a export německých technologií je stabilní a udržitelná mezinárodní spolupráce.
Další vývoj: NVS vzbudila mezi aktéry vodíkové branže v Německu vysoká očekávání. Občas ale při rozhodování o projektech a rámcových podmínkách – i na úrovni EU – dochází ke zpožděním, což investorskou jistotu narušuje. Při budování vodíkové ekonomiky jsou proto naprosto nezbytné další zrychlení a lepší koordinace u rozhodovacích procesů na všech úrovních.
Zdeněk Fajkus, Mnichov*
Zdroje: Fortschrittsbericht zur Umsetzung der Nationalen Wasserstoffstrategie (Die Bundesregierung), Carbonomics – The clean hydrogen revolution (Goldman Sachs)
Obrázek:
Firma Hylane GmbH, Kolín n. R., nabízí pronájem vozidel s vodíkovým palivovým článkem na základě Pay-Per-Use-Modell – tedy placením za skutečně ujeté kilometry. Nabízena jsou vozidla Hyzon Motors z USA, Hyundai, Daimler Truck a MAN. Prvním zákazníkem se stal logistický koncern DB Schenker. Foto archiv/Hylane GmbH
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!