Elektromobilita si pomalu razí cestu zákazníkům, a to i ve městech a obcích. Mnohá města buď využívají nabídky k zapůjčení elektromobilu, případně jej zakoupí. A věřte, že jsou s vozy spokojena.
Od výrobce KIA si elektromobil zakoupily Velvary, které ho využívají v oblasti sociálních služeb, Krajský úřad Kraje Vysočina má také vůz značky KIA. Obě města jsou s ním spokojena: „Zakoupili jsme jeden vůz, KIA NIRO EV. Jezdí s ním řidiči referenti, používá ho s oblibou i pan ředitel,“ popisuje využití vozu Petr Jelínek, vedoucí oddělení správy budov a autoprovozu z personálního odboru a hospodářské správy Krajského úřadu Kraje Vysočina, a dodává: „Vůz jsme soutěžili ve veřejné zakázce a zakoupili v listopadu 2023. Využili jsme i dotace MŽP.“
Kladné ohlasy
„Ovládání vozu je velmi intuitivní, podobné s běžnými vozy s automatickou převodovkou. Disponuje špičkovou konektivitou a velkým množstvím asistenčních a bezpečnostních systémů. Výhodou by také měly být nižší předpokládané servisní náklady, nevýhodou je ovšem vyšší pořizovací cena. Proti běžným referentským vozidlům je auto dynamičtější, naopak slabinou zůstává kratší dojezd na jedno dobití,“ přibližuje uživatelské zkušenosti Petr Jelínek.
Dodává, že počáteční obavy vystřídaly pozitivní zkušenosti. Elektromobily jsou jedním ze směrů, kterým se motorismus ubírá, a tvrdí, že se těchto vozů a elektromobility není nutno bát. „Zvláště k využití v městském provozu je elektromobil ideální, jak z pohledu jízdních vlastností, tak i z pohledu ekologie. Na cestování po dálnicích by byl, podle mého názoru, potřeba elektromobil ve vyšší kategorii. Napadá mě KIA EV6 nebo EV9,“ uzavírá Petr Jelínek.
Elektromobil pro pečovatelky
Podobnou zkušenost popsal i Ing. Radek Moulis, tajemník Městského úřadu Velvary a vedoucí Pečovatelské služby Velvary. Město Velvary má vozy KIA od května loňského roku (2023). Vozy využívají k poskytování terénní pečovatelské služby pracovnice v sociálních službách (pečovatelky) a sociální pracovník. Hodnotí vozidlo dobře: „Má lepší jízdní vlastnosti, pečovatelky v něm mají větší pocit bezpečí a nebojí se s ním jezdit. Z naší zkušenosti doporučujeme určitě k elektromobilu pořídit i nabíjecí stanici, neboť nabíjení z běžné zástrčky je možné, ale elektromobil se dobíjí velmi dlouhou dobu. Elektronabíječka ušetří čas při používání elektromobilu, neboť elektromobil se nabije přes noc a během dne nemusí zaměstnanci ztrácet čas tankováním benzinu. Pokud si pečovatelka může vybrat, vždy zvolí elektromobil. I ti, kteří se báli řídit služební automobil, se s elektromobilem nebojí jezdit,“ popisuje zkušenosti uživatelů.
Jako nevýhody lze podle něj spatřovat to, že elektromobil je při jízdě tichý, takže okolní chodci jej zpravidla neslyší a řidič musí být při jízdě více obezřetný. Další nevýhodou je pořizovací cena, která je o hodně vyšší než u vozidla se spalovacím motorem, a je nutné zapojit dotační prostředky. Nevýhodou je také nabíjení v zimním období, kdy se akumulátor nedobije do 100%, ale pouze do zhruba 60%. „A poslední nevýhodou, která nás značně trápí, jsou zimní kola. Uvedený elektromobil má neobvyklý rozměr ráfku, takže se nevyrábí plechový disk, na který bychom mohli nazout zimní pneumatiku. KIA nabízí pouze litá kola, přičemž jeden disk se zimní pneumatikou stojí cca 10 000 Kč, při dvou elektromobilech, by nás dvě sady zimních kol přišly na 80 000 Kč. Zatím jsme to řešili přezouváním pneu v pneuservisu, ale s ohledem na skutečnost, že číslo tlaku v pneu je umístěno přímo v pneumatice, tak toto přezouvání již pneuservis nechce provádět,“ dodává. Ale jinak pokud by pečovatelky hodnotily elektromobil body, dostal by prý 10 bodů z 10.
/ev/
Na foto: Služební elektromobil pro pečovatelky, které se s ním nebojí jezdit /Archiv města