Automobilový svět dnes mluví především o elektromobilech. Tedy autech, poháněných čistě elektřinou z baterií, jako jsou třeba značky Tesla. Většina zarytých "petrolheadů" v jejich budoucnost stále příliš nevěří. Podobně, jako ještě před deseti lety nevěřili v budoucnost hybridů. Jenže těch se jen za minulý rok prodalo po celém světě přes 2,51 milionu.
Výtah z článku, který vyšel v časopise Energie 21 č. 6/2018.
Ačkoliv elektromobily se dnes vyjímají na předních stranách automobilových magazínů jako žhavá novinka, o jejíchž výhodách, nevýhodách a budoucnosti se lze donekonečna dohadovat, hybridy během uplynulé dekády potichu ukrojily nemalou část koláče globálních prodejů aut.
Celkově si auta na alternativní pohon (hybridy, plug-in hybridy a elektromobily) v roce 2017 podle výzkumné společnosti JATO Dynamics připsaly 3,79 % celkových prodejů. Proti roku 2016 jde o nárůst 0,8 %. Prodej alternativ stoupá spolu s tím, jak se stále zpřísňují emisní normy a tím upadá zájem o diesel.
Nejúspěšnějším prodejcem hybridů je japonská Toyota. Právě ona s konceptem moderního hybridu poprvé přišla na trh v roce 1997, když uvedla doma v Japonsku a později i ve světě svůj ikonický hybridní vůz Prius. V únoru 2017 oslavila Toyota deset milionů prodaných hybridů, z toho téměř čtyři miliony byly právě Priusy.
Významným faktorem trhu je, že hybridy jsou už dnes, na rozdíl od elektromobilů a plug-in hybridů, zaběhnutá a de-facto "dospělá" technologie – zejména v podání japonské Toyoty.
Kdo se o automobilový průmysl nezajímá nijak do hloubky, mohl by z aktuálních mediálních výstupů nabýt dojmu, že budoucnost patří jen elektromobilům. V dlouhodobém horizontu několika desítek let tomu tak nejspíš i bude. Ale v tom krátko- a střednědobém časovém výhledu se můžeme těšit spíš na bohatou nabídku různých typů elektrifikovaných pohonů – hybridů, plug-in hybridů i elektromobilů – od jednotlivých světových výrobců. Toyota a Honda se nyní zaměřují především na hybridní auta a částečně plug-in hybridy, elektromobily chystají teprve po roce 2020 a kdo ví jestli. Naopak americká Tesla dnes nabízí čistě jen elektromobily, a to poměrně úspěšně, a v elektrickém kolbišti se snaží prosadit i další světové automobilky (Volkswagen, Hyundai), ale i nováčci (např. Rivian se svým elektrickým pick-upem).
Některé automobilové značky, například Hyundai či Kia, se jistí tím, že nabízejí své modely ve všech třech variantách (Hyundai Ioniq, Kia Niro). Vybere si tak ten zákazník, který shání spíše levnější a bezstarostné řešení v podobě hybridu, ten kdo má rád jistotu dlouhého dojezdu, ale chce částečně jezdit na elektřinu a nevadí mu časté nabíjení plug-in hybridu, i ten, kdo neváhá si připlatit za elektromobil a nevadí mu zvykat si na to, že nemusí zastavovat na čerpacích, nýbrž na nabíjecích stanicích.
Prodej elektrifikovaných vozů rok od roku stoupá i v České republice. Za rok 2017 se v Česku prodalo 387 osobních aut čistě na elektřinu (elektromobilů), 239 plug-in hybridů a 2587 hybridních aut. Také v Česku je jednoznačným lídrem na trhu hybridů značka Toyota, resp. pod ní spadající Lexus. Alternativy měly v roce 2017 na prodejích nových aut v Česku relativně slušný podíl 2,7 %, který stále roste. Jen za prvních deset měsíců letošního roku se v Česku prodalo už 3866 hybridů a plug-in hybridů (a k tomu 533 elektromobilů)!
Právě bohatost výběru a narušení desítky let ustrnulého monopolu benzínu a nafty je hlavním přínosem v současné době probíhající elektrické revoluce v automobilovém průmyslu. Kde kdo dnes však maluje čerty na zeď a snaží se vyvolat pocit, že nové technologie jsou špatné, a že bychom se měli raději držet starých osvědčených spalovacích motorů. A dál si pod nos ve velkém stylu vypouštět jedy, které každý den, týden, měsíc a rok ničí zdraví naše a našeho okolí. Jenže technický pokrok naštěstí nezastaví ani ti nejtvrdohlavější nevěřící Tomášové. Vzpomeňme na mobilní telefony, LCD displeje nebo třeba internet.
Jan Horčík, šéfredaktor www.hybrid.cz
Obrázky:
Nejprodávanější hybridní auta jsou tzv. plné hybridy, například Kia Niro. Foto archiv/Kia
Elektrifikovaná část systému automobilů s hybridním pohonem. Foto archiv/Kia
Jedním z příkladů mild hybridu je Hyundai Tucson MHEV 48 V, vyráběný i v Česku. Foto archiv/Garáž.cz
Nejúspěšnějším prodejcem hybridů je japonská Toyota. Foto archiv/Toyota