Do Prahy se po více než půl století vrátí trolejbusy, které na některých trasách nahradí autobusy s dieselovým pohonem. Jde o další z projektů na poli udržitelné mobility, kterými se Praha snaží přispívat k plnění svého klimatického závazku. Jím se metropole zavázala do roku 2030 snížit hodnoty produkovaných emisí o 45 %. Zkušební provoz by mohl být zahájen v říjnu letošního roku.
„Čtrnáct kilometrů trolejového vedení, které bude mít nová linka č. 58 z Palmovky do Miškovic po svém dokončení, je skvělá zpráva pro Pražany. Do Prahy se tak opět vrací trolejbusy, čímž snižujeme emise v městské hromadné dopravě a naplňujeme tak Klimatický plán Prahy,“ komentoval zahájení výstavby trolejbusové linky Petr Hlubuček (STAN), náměstek primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti, který je zároveň členem dozorčí rady DPP.
Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030 totiž v části o udržitelné mobilitě výslovně předjímá intenzivnější nahrazování stávajících autobusových linek trolejbusovými. Do Prahy se tak po 55 letech vrací dopravní prostředek, který je z hlediska klimatické politiky daleko praktičtější. Jde o první projekt v širším rámci postupného přechodu DPP z dieselových motorů na hybridní trolejbusy s menší kapacitou baterie. Ty budou za jízdy do kopce dobíjeny z elektrické trakce. Budou tak schopné až desetikilometrového dojezdu z baterie i mimo elektrifikované úseky.
DPP také do konce tohoto měsíce vyhlásí vítěze veřejné zakázky na nákup kloubových trolejbusů. Projekt trolejbusové linky je přelomový i v tom ohledu, že jde o vůbec první pražskou iniciativu podobného typu po téměř 70 letech. Praha chce ve své veřejné hromadné dopravě stále intenzivněji nahrazovat dieselové autobusy jejich bezemisními elektrickými variantami.
„Spalovací motory v dopravě jsou jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí a způsobují celou řadu respiračních onemocnění. Do roku 2030 bude alespoň 75 % vozového parku autobusů DPP nahrazeno tzv. čistými vozidly: bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy,“ slibuje náměstek Hlubuček.
Nezbytnou součástí projektu je i výstavba nutné napájecí infrastruktury. V jejím rámci bude položena kabelová trasa a zbudována kontejnerová měnírna. Garáž DPP Klíčov bude uzpůsobena tak, aby zajistila nabíjecí stání až pro 18 trolejbusů.
Poslední velká výstavba trolejového vedení byla v Praze zahájena v roce 1954. V noci z 15. na 16. října 1972 zmizely trolejbusy z ulic metropole úplně. Nyní se ale vrací v moderní podobě. Celý projekt Prahu vyjde na necelých 284 milionů korun, přičemž samotná stavba by měla probíhat po dobu 10 měsíců – tak, aby během letošního října mohl být spuštěn zkušební provoz.
E21 (Zdroj: Media-list)
Foto Archiv/DP Praha*